2017. október 18., szerda

rakott zöldbab újragondolva

Azt hittem, erről az ételről nem is lesz recept. :) Tényleg teljesen újragondoltam a rakott zöldbabot, rizs helyett bulgurt használtam, darált hús helyett szója granulátumot és az istennek nem akart egyben maradni :) A lánykám viszont megmentette a helyzetet, mert lefotózta úgy, hogy az teljesen vállalható :) A kép telefonnal készült ugyan, de legalább van kép! :)
Hozzávalók 6 főre: 850 gr zöldbab, 250 gr bulgur, 125 gr szójagranulátum, 1 fej hagyma, 2 gerezd fokhagyma, 5 ek olíva olaj, só, bors, fűszerpaprika, 450 gr 12 %-os tejföl.
Elkészítése: a bulgurt forrázzuk le, hagyjuk dagadni, a zöldbabot tisztítsuk meg, vágjuk fel és főzzük roppanósra. A szójagranulátumot Steiner Kristóf útmutatása szerint készítettem el. Azaz kétszer áztattam, kétszer csavartam ki. Azután már úgy bántam vele, mintha rendes darált hús lenne, azaz készítettem egy jó kis pörköltes cuccot belőle. A tűzálló tálat kiolajoztam, és rétegeztem benne a résztvevőket, mint más hasonló rakott étel esetében. 25 percig sütöttem 180 fokos sütőben, megvártam, amíg teljesen kihűl, akkor vágtam fel. Nos, itt ért a meglepetés, a bulgur miatt gurult szét az egész. :) Mindegy, gondoltam, kép nem lesz róla, leírás nem lesz róla, az íze teljesen rendben volt, így megettük. :) Aztán kaptam a megmentő képet és így lett minden. :)

Grillezzünk polentát

A polenta nagyon finom! Persze nekünk jó lesz az puliszkának is, de én mint Olaszország imádó, polentának nevezem és ennyi.:)
Polentát főzni egyszerű dolog, főleg ha van olyan fantasztikus keverékünk mint ami nekünk volt a hétvégén, vargányás kukoricadara.
Elkészítése: A kukoricadarát kétszeres mennyiségű forró vízhez adagoljuk (ínyencek tejjel is megfőzhetik, csak akkor még jobban kell vigyázni arra, le ne égjen), majd állandó keverés mellett lassú tűzön 10-15 percig főzzük. Amikor már jó sűrű hozzáadunk kb 5 dkg vajat és ezzel is jó alaposan kikeverjük. Egy kiolajozott edénybe öntjük és hagyjuk hideg helyen megdermedni. Ezt követően felszeleteljük és a grillserpenyőben mindkét oldalát ropogósra sütjük. Nagyon finom köret.

2017. október 17., kedd

Változatok egy témára

Az indiai ízvilágú curry az egyik nagy kedvencem. Nem utolsósorban azért, mert számtalan variációja létezik, csupán fantázia kérdése épp melyiket választjuk. Remekül lehet hasznosítani a megmaradt zöldségeket ezzel a módszerrel.
A mai változatban a fodros kel a főszereplő.
Hozzávalók 4 fő részére: 250 gr barna rizs (ez most vadrizses keverék volt) 1 db édesburgonya, 1 doboz Bonduelle csicseriborsó, 1 csomag fodros kel (teszkós), 1 ujjnyi gyömbér, 1 fej hagyma, 2-3 gerezd fokhagyma, 2 ek paradicsompüré, a zöld chili, 1 doboz kókusztej, olaj, fűszerek
Elkészítése: a barna rizst pirítsuk meg, engedjük fel kétszeres mennyiségű vízzel és lassú tűzön kb fél óra alatt főzzük puhára. Ez alatt az idő alatt pont elkészül a ragunk is.
A raguhoz vágjuk össze a hagymát, fokhagymát, chili paprikát, a gyömbért reszeljük le. Egy mélyebb edényben öntsünk pár ek olajat, hevítsük fel és kezdjük el sütni a felaprított zöldségeket. Amikor már jól megfonnyadtak, keverjünk hozzá 2 ek sűrített paradicsomot is, majd öntsük fel  2 bögre vízzel. Tegyük bele a felkockázott édesburgonyát és a fodros kelt is. Fűszerezzük ízlés és tetszés szerint. Én egy indiai fűszerkeveréket használok, de lehet bele tenni kurkumát, római köményt, garam massalát, és őrölt borsot is. Sózzuk meg az ételt, és főzzük így együtt kb 10 percig. Ez alatt megpuhulnak a zöldségek és bele lehet tenni a csicseriborsót és a kókusztejet is. Még pár perc rotyogtatás és már tálalhatjuk is ezt a megunhatatlan finomságot.

2017. október 13., péntek

Buddha tál

Egy idő óta rendszeresen szembejön velem a neten, különböző oldalakon a Buddha bowl elnevezésű étel. Utána is olvastam, hogy mi ez az új őrület. :) Kiderült, hogy egy kiegyensúlyozott ételsorról van szó, amit egy kerek tálban raknak össze és ennek mindkettőnek köze van Buddhához. A kiegyensúlyozottságnak is, meg a kereknek is.:)
Nosza akkor a mai ebéd legyen Buddha bowl.
 Hozzávalók ( 2 tálat csináltam) : 1 csomag üveg tészta, 1 csomag füstölt tofu, 2 db fehér és 1 db lila édesburgonya, fél fej brokkoli, 1 nagy fej hagyma, 1 kisebb doboz csicseriborsó konzerv, 1 érett avokádó, olívaolaj, szezámolaj, fűszerek, fokhagyma.
Elkészítése: a hagymát, édesburgonyát, brokkolit daraboljuk fel terítsük ki egy sütőpapírral bélelt sütőlemezre, fűszerezzük ízlés szerint és locsoljuk meg egy kevés olívaolajjal. Süssük 200 fokos sütőben 20 percig. A füstölt tofut vágjuk kockákra, forrósítsunk fel egy serpenyőben szezámolajat és egy kevés szója szósz, gyömbért, fokhagymát és pirítsuk meg benne a tofu kockákat. Szedjük ki ha megpirult minden oldala, majd szórjuk az edénybe a lecsepegtetett csicseriborsót és azt is jól pirítsuk át. Fűszerezzük még egy kevés római köménnyel. Az üvegtésztát forrázzuk le sós vízzel és hagyjuk 10 percig állni, majd szűrjük le. Az avokádót szeleteljük fel, locsoljuk meg lime lével.
Egy kerek tálban rakjuk össze a hozzávalókat.


2017. október 12., csütörtök

Gombás quinoa, zöldségfasírttal

Egészen egyszerű étel, de finomnak mondható. :) Érdemes kipróbálni.
 Hozzávalók 6 fő részére: 400 gr quinoa, 250 gr shiitake gomba, 2 saláta cukkini (nagyobb méretű) 1 csokor sárgarépa, 2 fej hagyma, 2 tojás, teljes kiőrlésű kenyérmorzsa, 100 gr cheddar sajt, só, bors, petrezselyemzöld, 2 ek olíva olaj, 30 gr vaj.
Elkészítése: Vágjuk fel az egyik fej hagymát, majd 2 ek olíva olajon és a vajon fonnyasszuk meg. Mehet rá a felaprított gomba is, fedjük le, pároljuk őket együtt. Enyhén sózzuk, borsozzuk. A quinoát alaposan mossuk át, majd csepegtessük le. Amikor a gomba megpuhult félig, akkor tegyük hozzá a guinoát kicsit pirítsuk meg, majd öntsük fel kétszeres mennyiségű vízzel. Lassú tűzön főzzük addig, amíg az összes vizet fel nem szívja. Adjunk hozzá vágott petrezselyemzöldet. A fasírthoz reszeljük le a cukkinit és a sárgarépát, sózzuk meg, majd hagyjuk állni fél órát. Eközben nyugodtan elkészíthetjük a köretet. Csavarjuk kia  zöldségekből a felesleges levet, keverjük össze a másik fej aprított hagymával, a tojással, sajttal és a zsemlemorzsával. Kóstoljuk meg, ha nem elég sós, akkor pótoljuk a sót és adjunk még hozzá őrölt borsot és petrezselyemzöldet is. Formázzunk pogácsákat ( 18 db lett ebből a mennyiségből) majd egy sütőpapírral bélelt tepsibe tegyük őket és 180 fokon süssük amíg megbarnulnak. Félidőben forgassuk meg őket. A sütőpapírt fújjuk be olíva olajjal mielőtt ráültetnénk a zöldségfasírtokat, akkor nem ragad le.


2017. október 11., szerda

Bulgur saláta

Melegen, hidegen egyformán finom. :) Ráadásul mindent beletehetsz, ami van otthon elfekvőbe :)

Hozzávalók 6 főre: 500 gr bulgur, 2-3 ek olíva olaj, 1 citrom leve,  aztán innen kezdve már alapanyag és fantázia kérdése. Ebben a salátában van még uborka, pritamin paprika, paradicsom, újhagyma, 1 kis doboz csemege kukorica, 2 db sült cékla és petrezselyemzöld. Fűszerezésnek só és kevés fehérbors
Elkészítése: a bulgurt kétszeres mennyiségű sós vízben odateszem főzni. Felforralom aztán lezárom alatta a gázt és hagyom a gőzben megpuhulni. Felszívja az összes vizet és puhára párolódik. Amikor a bulgur elkészült kiöntöm egy nagyobb tálba és adok hozzá olívaolajat, a citrom levét és fehér borsot. Jól elkeverem, majd jöhetnek bele a zöldségek apróra vágva. A végén a petrezselyemzöld és már kész is.


2017. október 10., kedd

Van ebben minden :)

Amit csak találtam otthon, az belekerült az ételbe.
Egész jó lett, bár a látvány nem adja vissza az ízt.:) Nevet sem tudtam neki adni, mert nem curry, bár annak indult, nem is pörkölt, nem is vegán, mert van benne hal, szóval inkább csak olyan egyveleg.:)
Kezdem a hozzávalók felsorolásával:Van benne egy nagyobb édesburgonya, egy fél fej brokkoli, 250 gr lazac, 1 konzerv gabona mix babbal, egy kis üveg lecsó, hagyma, fokhagyma, plusz paradicsom, 1 ek kukoricakeményítő, olíva olaj, meg a fűszerek. Só, bors, kurkuma, gyömbér, garam massala, római kömény
Elkészítése: hagymát, fokhagymát felkockázni, olívaolajban megpárolni. Közben lehet a paradicsomot is hozzátenni, meg a lecsót, majd szépen sorjában a zöldségeket. Először az édesburgonyát és a brokkoli szárát, majd később a brokkoli rózsáit is. Mehet a fűszerezés, ezt követően pedig öntsük fel 3 kisebb csésze vízzel, fedjük le és főzzük kb negyedórát. Mikor már minden megpuhult, a végén tegyük bele a bőrétől megszabadított lazacot apró kockákra vágva, a kukoricakeményítőt és a konzerv mixet is. Ropogós naan kenyérrel tálaljuk.