2015. július 9., csütörtök

kenyérke paleo módon

2 kísérletem volt, mire olyan kenyeret tudtam sütni, amit már meg is merek mutatni.
Egy kedves ismerőstől kaptam a receptet, azt mondta használjam egészséggel, és én nem vagyok rest, terjesztem is.:)
Hozzávalók (kb 5 zsemléhez)
2 egész tojás, 3 cl víz, 2 púpozott evőkanál szezámmag liszt, 1 evőkanál lenmagliszt, 1 evőkanál gesztenyeliszt, 1 fél ek. útifűmaghéj, 1 teáskanál lenmag, 1 teáskanál szezámpehely, 1 csapott teáskanál szódabikarbóna, 1 ek. citromlé, ízlés szerint só.
Elkészítése:
A tojásokat kicsit felverjük a vízzel, majd mehetnek bele a maglisztek, az útifűmaghéj,majd a lenmag és a szezámpehely. Ezt homogénné keverjük, és hozzáadjuk a szódabikarbónát, majd a citromlevet. Ettől elkezd pezsegni, mintha szódát spricceltünk volna rá, de semmi gond, elkeverjük. A tepsire sütőpapírt teszünk, majd 2 kanál segítségével 5 halmot rakunk, a kanál vizes hátával elsimítjuk, majd
200 fokra előmelegített sütőben kb 15 perc alatt megsütjük. Én muffin formában sütöm, mert az számomra egyszerűbb, mint halmokkal pepecselni.:) Rácson hagyjuk kihűlni.
Hozzá kell tennem, hogy nem vagyok paleos, nincs is szándékom azzá válni, a lányomnak sütöttem.

2015. február 2., hétfő

muzsdéj

Nos, ha valaki azt mondja nekem, hogy muzsdéjt fogok készíteni, biztosan néztem volna rá bután...
Azt sem tudtam, hogy mi fán terem ez az étel, de tegnap olvastam M blogján és ő hivatkozik Edith-re, hát így már volt ennek a napnak is értelme.
A muzsdéj az egy tipikus román étel, de Erdélyben is nagyon népszerű. Ha jól belegondolok szoktam is a light változatát  magamnak csinálni, fokhagyma granulátumot kikeverek tejföllel, szórok bele kis sót, pirospaprikát, és meg is van a kenyérre való.
Most is hasonló receptet találtam ki magamnak, az ötlet jött magától, vagyis a szükség hozta. Avokádósat szerettem volna készíteni, de az avokádó úgy gondolta, ő éretlen marad, így erre a célra alkalmatlannak bizonyult. Így összehoztam abból, ami volt a hűtőbe, görög joghurt és füstölt paprika került bele, és egyfajta mártogatóst készítettem. Ezért van létjogosultsága ezen a blogon, mert nem sült hússal tálaltam, nem is kenyérre, hanem  csak zöldfélével. Kifejezetten esti étel, és nem társaságkedvelő, kivéve, ha mindenki eszik belőle.:)
 Alap muzsdéj : 2-3 gerezd fokhagymát összenyomunk kevés sóval pépesre, majd cseppenként belekeverünk 2-3 ek olívaolajat, vagy másféle olajat pl. napraforgót. Ezt pont úgy kell készíteni mint a majonézt, és olyan állaga is lesz. Tudom, az olaj nem alakbarát, de ha a többi összetevő kalóriaszegény, akkor néha ilyesmit is lehet enni. Amikor kész az alap, akkor lehet keverni a különféle adalékokkal. Én most görög joghurttal és füstölt fűszerpaprikával kevertem ki.
Általában húsokhoz, vagy más körethez eszik, de lehet salátát is ízesíteni vele, nagyon jó ízharmóniát lehet vele elérni. Nekem most szívsalátával és paradicsommal sikerült házasítanom, nagyon finom volt !

2014. október 23., csütörtök

édesburgonyás cékla

Mindkét zöldség a kedvencem, de együtt még soha nem sütöttem őket. Meg kell mondanom, hogy nagyon finom így, máskor is el fogom követni.
Hozzávalók : 3 kisebb édesburgonya, 2 közepes cékla, egy fej fokhagyma, zsályalevél, só, bors, olívaolaj, balzsamecet.
A kétféle zöldséget meghámoztam, majd feldaraboltam. A fokhagymát nem tisztítottam meg, csak a külső héját szedtem le. A balzsamecet kivételével, mindent beletettem egy tepsibe, meglocsoltam olívaolajjal, megsóztam borsoztam és mehetett a sütőbe fél órára 180 fokon. Amikor megsült, meglocsoltam a balzsamecettel. Egyszerű, de nagyon finom, önmagában is ehető, köretként is megállja a helyét.

2014. május 4., vasárnap

articsókakrém

Az ötlet innen
A kivitelezés light változata: 15 dkg marinált articsóka szív, 15 dkg Linessa zsírszegény krémsajt, 1 gerezd fokhagyma, negyed citrom leve, só, bors.
Összeturmixolni az egészet krémesre.
Gluténmentes pirítós kenyérre kenve tálalni. 

2014. április 25., péntek

glutén és laktózmentes kenyér

A kisebbik lánykám az idei évben gluténmentesen kezdett el étkezni. Jót is tett neki, azt mondta a minap, hogy sokkal jobban érzi így magát. Mivel a gluténmentes termékek eléggé borsos árban kaphatók, gondoltam, megpróbálok itthon gluténmentes kenyeret sütni. Az első próbálkozásom nem nyerne díjat egy szépségversenyen, de ízre sokkal jobb mint az üzletekben kapható száraz társaik.
A kenyér elkészítéséhez a Glutenix kenyérkeveréket használtam, amit bio boltokban be lehet szerezni, vagy a nagyobb áruházak polcairól. Adtam hozzá laktózmentes tejben felfuttatott élesztőt, kevés cukrot és sót, valamint 1 db egész tojást és laktózmentes vajat is. Végül belekevertem egy adag magkeveréket. Nem lesz olyan állagú, mint a sima kenyérlisztből gyúrt tészta, hanem inkább ragadós massza. ( mivel nagyszemű természetes sóval dolgoztam, hát ért meglepetés, a tészta kissé sós lett, erre mindenképp érdemes odafigyelni) Sütőpapírral kibélelt kenyérformába tettem a tésztát, ott hagytam megkelni, majd 180 fokos sütőben 35-40 percig sütöttem.

2014. április 23., szerda

dolce far niente

Így jár az, aki az Ízek, imák, szerelmek c. film nem tudom hányadszori megnézése után megint kedvet kap a spárgához. Meg amúgy is spárga szezon van, és ez egy nemzeti színű ebéd.:):)
Párolt rizs, párolt spárga, paradicsom ( csak a színek miatt) :):)

2014. április 14., hétfő

rántott padlizsán sajttal

 Ennek az ételnek az ötletét a TV Paprika egyik műsorában láttam. Az eredeti recept tartalmazott még egy paradicsomos szószt is, némi bazsalikommal megvadítva.
Ezt a mozzanatot én most kihagytam, nekem így is tökéletesen megfelelt, a szószt salátával pótoltam.

Elkészítése : A padlizsánt felkarikázzuk, sózzuk, (ha találunk benne hibás részt, éles késsel vágjuk ki és akkor ilyen kis helyes lyukakat hozunk létre) majd a szokásos módon panírozzuk és megsütjük. Kerámia vagy jó minőségű teflon serpenyőben ez meglepően kevés olajjal is szépen sikerül.
Még melegen két karika padlizsán közé tegyünk egy-egy szelet light mozzarella sajtot.
Megolvad és frankón összetapasztja a szendvicseinket.
A saláta: szívsaláta, édeskömény összedarabolva és hagyományos salátalébe forgatva.